Mobiliteit

Openbaar vervoer

Trein (NMBS)

Op de website van de NMBS vindt u op de pagina ‘Reizigers met beperkte mobiliteit’ alle informatie over assistentie. Let op: assistentie minstens 24 uur op voorhand aanvragen!

 

Op de pagina van station Heist vindt u alle beschikbare diensten en faciliteiten in dit station. Klik onder ‘Services in station’ op ‘Faciliteiten voor reizigers met beperkte mobiliteit’.

 

Kusttram (De Lijn)

Op de website van De Lijn vindt u alle informatie over de Kusttram. U vindt er eveneens een overzicht van de toegankelijke haltes.

 

Bus en Belbus (De Lijn)

Op de website van De Lijn vindt u alle informatie over het toegankelijk aanbod, zoals hoe een toegankelijke rit reserveren en informatie over toegankelijke bussen en haltes. U kunt alles ook terugvinden in de digitale folder ‘Toegankelijkheid bij De Lijn’

Aangepast vervoer en privévervoer

Op www.meermobiel.be vindt u een overzicht van het aangepast vervoer in Vlaanderen, zowel openbaar en privé.

-> Brochure Infopunt. 

 

Voorbehouden parkeerplaatsen

Enkel personen met een beperking die in het bezit zijn van een ‘blauwe kaart’ mogen voorbehouden parkeerplaatsen gebruiken. De kaart is persoonlijk en mag niet gebruikt worden als u niet zelf in het voertuig zit. U moet uw kaart vooraan in het voertuig leggen op het dashboard met het symbool van de rolstoel zichtbaar. U herkent een voorbehouden parkeerplaats aan het rolstoelsymbool en een blauwe markering op de grond, en het blauwe parkeerbord met het rolstoelsymbool.  

Iedere gemeente beslist zelf hoeveel en waar er voorbehouden parkeerplaatsen worden aangelegd en of die betalend zijn of niet.  Parkeerreglement Knokke-Heist

 

Navigeer en parkeer 

Op www.navigeerenparkeer.be vindt u het overzicht van alle voorbehouden parkeerplaatsen in West-Vlaanderen. U kunt zoeken op gemeente, afmetingen en positie.

De voorbehouden parkeerplaatsen kunnen ook als ‘nuttige plaats’ toegevoegd worden op GPS-toestellen van TomTom, Garmin en Mio.