Belastingvermindering voor dakisolatie

Omschrijving:

Onder bepaalde voorwaarden kunt u een belastingvermindering krijgen voor uitgaven die u doet voor dakisolatie. De belastingvermindering bedraagt 30% van het factuurbedrag. Er geldt wel een maximumbedrag.

Deze belastingvermindering is in 2017 afgeschaft, maar er is wel nog een overgangsmaatregel: u kunt nog een belastingvermindering krijgen voor werken in 2017 als u voldoet aan bepaalde voorwaarden (zie Voorwaarden).

Voorwaarden: 
  • Het moet gaan om een gebouw, of een gedeelte van een gebouw, met een woonfunctie (eengezinswoning, appartement, studio), waarvan u eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder, vruchtgebruiker of huurder bent. Het is niet vereist dat u zelf in de woning woont.
  • De woning moet minimaal 5 jaar in gebruik zijn als woning bij de start van de werken.
  • De dakisolatie moet worden geplaatst door een aannemer. Als de zolder onbewoonbaar is, dan mag u ook de zoldervloer of het plafond van de bovenste verdieping isoleren.
  • De aannemer moet een aantal gegevens op de factuur (of in bijlage) vermelden.
  • Enkel uitgaven die noodzakelijk zijn voor de isolatie van het dak komen in aanmerking voor de belastingvermindering: het isolatiemateriaal, het materiaal dat noodzakelijk is om het isolatiemateriaal te bevestigen (bijv. lijm, profielen, houten kader) en de uitgaven voor de plaatsing van het isolatiemateriaal, zoals de werkuren van de aannemer. Andere uitgaven, zoals voor materialen die deel uitmaken van het dak zelf, komen niet in aanmerking: dakpannen, roofing, golfplaten, afwerkingsmaterialen (bijv. gipskarton of vezelplaten), de verwijdering of vervanging van zwakke balken of gebinten, enzovoort.
  • U kunt de belastingvermindering meermaals krijgen, bijvoorbeeld als u dakisolatie plaatst in een andere woning.
  • Bij een betalingsdatum van de factuur tot eind 2016: het isolatiemateriaal moet een warmteweerstand (Rd-waarde) hebben van minstens 2,5 m²K/W (vierkante meter kelvin per watt). Het aantal centimeter isolatiemateriaal dat nodig is om een bepaalde Rd-waarde te halen, is afhankelijk van het type materiaal dat gebruikt wordt.

Voorwaarden overgangsmaatregel 2017

Bij een betalingsdatum van de factuur tot eind 2017 is er alleen een belastingvermindering mogelijk als u ook aan de 4 onderstaande voorwaarden voldoet.

  1. U moet een aannemingsovereenkomst gesloten hebben uiterlijk op 31 december 2016 (een gehandtekende bestelbon of een schriftelijke bevestiging van een offerte geldt als bewijs).
  2. U moet een voorschot gestort hebben uiterlijk op 31 december 2016 (het is de datum van de betaalopdracht die telt). Het bedrag van het voorschot is overeen te komen met de aannemer, er is geen minimumbedrag. U mag het voorschot cash betalen of per storting, maar u moet het wel kunnen bewijzen (bijv. via een ontvangstbewijs of een rekeninguitreksel).
  3. U moet de facturen betaald hebben uiterlijk op 31 december 2017.
  4. Het isolatiemateriaal moet een warmteweerstand (Rd-waarde) hebben van minstens 4,5 m²K/W (vierkante meter kelvin per watt). Het aantal centimeter isolatiemateriaal dat nodig is om een bepaalde Rd-waarde te halen, is afhankelijk van het type materiaal dat gebruikt wordt.

U moet 30% van het totaalbedrag (incl. btw) van uw investeringen in dakisolatie (of zoldervloerisolatie) invullen op uw belastingaangifte. In de aangifte in de personenbelasting is er een specifieke rubriek voor de belastingvermindering voor energiebesparende uitgaven.

Het is de de datum van de betaalopdracht die bepaalt voor welk inkomstenjaar de factuur ingediend kan worden (dus niet de factuurdatum).

  • Wie de factuur betaalt in 2016, kan het inbrengen voor het aanslagjaar 2017.
  • Wie de factuur betaalt in 2017, kan het inbrengen voor het aanslagjaar 2018.
    Let wel: voor facturen in 2017 moet er een bewijs van aannemingsovereenkomst zijn ten laatste op 31 december 2016 en moet ook het voorschot gestort zijn ten laatste op 31 december 2016.

Voorschot inbrengen?

Hebt u de restfactuur betaald in het jaar dat volgt op het jaar waarin u het voorschot hebt betaald? Dan brengt u eerst het voorschot in, en het jaar daarna de restfactuur.

Voorbeeld: u betaalde het voorschot in 2016 en de restfactuur in 2017.

  • Zijn de werken beëindigd op het moment dat u de belastingaangifte indient (inkomstenjaar 2016, aanslagjaar 2017)? Dan kunt u het voorschot dat u in 2016 betaalde inbrengen in uw aangifte voor aanslagjaar 2017.
    De rest van de factuur, die u betaald hebt in 2017, moet u dan inbrengen in de aangifte van aanslag jaar 2018 (inkomstenjaar 2017)
  • Zijn de werken niet beëindigd op het moment dat u de belastingaangifte indient (inkomstenjaar 2016, aanslagjaar 2017)? Dan kunt u het voorschot dat u in 2016 betaalde niet opnemen in uw aangifte voor aanslagjaar 2017. U moet dan zodra de werken zijn uitgevoerd en u de eindfactuur hebt ontvangen, een rechtzetting vragen van uw belastingaangifte voor aanslagjaar 2017 (binnen de bezwaartermijnen).
    De rest van de factuur, die u betaald hebt in 2017, moet u dan inbrengen in de aangifte van aanslagjaar 2018 (inkomstenjaar 2017).

Documenten

U moet de volgende documenten ter beschikking houden van de FOD Financiën:

  • de facturen van de werken die aan de basis liggen van de uitgaven
  • het betalingsbewijs van de bedragen die op die facturen voorkomen
  • de documenten die aantonen dat de woning bij het begin van de werken ten minste vijf jaar in gebruik is.

Komen niet in aanmerking:

  • kamers in gemeenschappelijke gebouwen (kloosters, klinieken, hospitalen, weeshuizen ... )
  • studentenkamers
  • kamers voor seizoenarbeiders
  • gebouwen (of een gedeelte ervan) die door hun aard uitsluitend voor beroepsdoeleinden in aanmerking komen (winkels, magazijnen …).
Bedrag: 

Het is de datum van de betaalopdracht die bepaalt voor welk inkomstenjaar de factuur ingediend kan worden (en dus niet de factuurdatum).

  • Voor inkomstenjaar 2016 (aanslagjaar 2017) bedraagt de vermindering 30% van de betaalde factuur (incl. btw) met een maximum van 3.070 euro per woning.
  • Voor inkomstenjaar 2017 (aanslagjaar 2018) bedraagt de vermindering 30% van de betaalde factuur (incl. btw) met een maximum van 3.130 euro per woning.

Als u het maximumbedrag bereikt hebt, dan mag u het resterende deel van het bedrag niet overdragen naar de volgende jaren.

Deze belastingvermindering kan sinds aanslagjaar 2014 niet meer omgezet worden in belastingkrediet.