Wees op uw hoede voor wisseltrucs

Op het einde van een drukke werkdag merkt u een tekort in de kassa. Misschien bent u het slachtoffer geweest van een wisseltruc met geld. Heeft iemand geld willen wisselen? Heeft u zich laten afleiden door een vraagstelling of was er verwarring door drukte aan de kassa?

Om te vermijden slachtoffer te worden, hanteert u het best een standaard werkwijze inzake het ontvangen en teruggeven van geld.

 

 

Hieronder geven wij enkele tips mee voor wie aan de kassa werkt:

  • steek een ontvangen eurobiljet in een klem aan de kassa tot na het afrekenen. Zo kan er geen verwarring gezaaid worden over de waarde van het verkregen biljet.
  • laat koopwaren op de toonbank tot na de afrekening. Indien er nadien iets anders gekozen wordt dan blijft de situatie onveranderd en kan men van een eventuele afleiding geen gebruik maken om (wissel)geld te ontvreemden.
  • maakt u geen gebruik van een klem, stop het ontvangen eurobiljet in de kassa, op een plaats waar direct kan worden nagegaan hoeveel de klant gegeven heeft, vooraleer het wisselgeld er wordt uitgenomen.
  • wees steeds alert als u ingaat op een vraag om geld te wisselen. Laat u niet afleiden door vragen. Tel het ontvangen geld luidop mee met de klant en doe dit ook met het wisselgeld.

Contact

Preventie de Vrièrestraat 26 Knokke-Heist 8300

Openingsuren

050 630 473 050 630 159  preventie@knokke-heist.be