14 maart, 2017

320 Knokke-Heistenaars namen deel aan Tournée Minérale

tournée minéraleOnze gemeente telde 320 deelnemers aan de alcoholvrije maand van Tournée Minérale. In totaal namen 122.460 mensen deel aan deze campagne van de Druglijn en de Stichting tegen Kanker. Door een maand geen alcohol te drinken, gaven deze deelnemers hun lijf een maandje rust van de toxische invloed die alcohol op ons lichaam heeft. Ook bespaarden ze een aardige duit en kregen ze heel wat minder calorieën binnen. Tot slot steunden ze er nog het goede doel mee ook! De organisatoren hadden gehoopt op een opbrengst van 200.000 euro voor de strijd tegen kanker, maar die kaap werd ruimschoots overschreden met een totale opbrengst van maar liefst 230.528 euro. Dit bedrag gaat integraal naar kankeronderzoek. We mogen dus van een weergaloos succes spreken! Meer info: www.tourneeminerale.be.

Alcohol: geen onschuldig product

Alcohol drinken is heel normaal geworden. Om er een cijfer op te plakken: in 2013 dronk 82% van de Belgen en 84% van de Vlamingen alcohol. Een glas wijn bij het eten, een pint na het sporten, voor velen maakt het deel uit van de (dagelijkse) routine. Toch zijn er heel wat risico’s verbonden aan alcohol, en niet alleen voor de problematische gebruikers. Alcohol heeft invloed op bijna alle organen in het lichaam en hangt samen met ongeveer 200 verschillende aandoeningen. De relatief onschuldige kater is daar één van, maar er is ook een verband met heel wat ernstigere gezondheidsklachten, zoals slaapproblemen, hartklachten, leveraandoeningen en kanker. Naast de gezondheidsproblemen kan alcohol voor nog heel wat moeilijkheden zorgen, in het verkeer, op het werk, in vriendschappen of relaties,…

Voor je gezondheid en voor het goede doel

Redenen genoeg dus om alcohol een maand lang aan de kant te zetten. Je lichaam kreeg zo de tijd om te recupereren van je gebruikelijke alcoholconsumptie. Heel wat mensen merkten in die maand gaandeweg dat ze beter slapen en zich fitter voelen. Ze spaarden ook heel wat geld uit. En ze kregen minder calorieën binnen, je kan dus zelfs gewicht verliezen door even ‘nee’ te zeggen.

Bovendien stond je door de actie ook stil bij je alcoholgebruik in het algemeen. De campagne deed je beseffen hoe snel je, onder normale omstandigheden, een glas drinkt uit gewoonte. Onderzoek in het buitenland, waar dergelijke campagnes al langer bestaan, heeft uitgewezen dat deelnemers zelfs een tijd na de actie vaak nog steeds minder drinken. Jij ook?