Cultuur
SEAS Zarah Coussement
21/12/2018 - 17/02/2019 10:00 - 19:00
gratis

Met enige overdrijving kan worden gesteld dat de straat het atelier is van Zarah Coussement. Het is immers vaak op straat, bij aanleg- of herstellingswerken, bij bouwwerven, bij afvalcontainers dat Coussement afgedankte materialen zoekt en vindt die ze in haar objecten verwerkt. Denk bijvoorbeeld aan felgekleurde afschermingen in kunststof, supersterke plastieken weefsels, industriële tape, noppenfolie of synthetisch touw. Met cement, beton en gips, materialen die eigen zijn aan de bouw, ter ondersteuning verhuist ze het gevonden materiaal van een functionele naar een esthetische omgeving.
Coussements titelloze objecten houden het midden tussen schilder- en beeldhouwkunst. Ze bevragen de grens tussen beide disciplines. Eigen aan industriële fabricaten is dat ze met een minimum aan grondstof een maximum aan efficiëntie zoeken te bereiken. De samenstelling of de structuur van de producten beantwoordt daarom vaak aan het adagium van de Minimal Art van de jaren 1960 en 1970: ‘Less is more’ (Minder is meer). In de Minimal Art werken kunstenaars met primaire structuren zoals driehoek, vierkant en cirkel of kegel, piramide, kubus en bol. Aan die primaire structuren voegt Coussement – in tegenstelling tot de kunstenaars van de Minimal Art – kleur toe. Ze behoudt de kleuren van de gevonden materialen en voegt in de vorm van pigmenten kleur toe aan de dragende materialen gips, cement of beton. Op die manier raken haar werken aan een picturale gevoeligheid die eigen is aan schilderkunst. Een tweede verschil met de Minimal Art zit ‘m in het feit dat Coussement niet vasthoudt aan de oorspronkelijke rigide rasters en weefsels van het vindmateriaal. Het gevonden materiaal is gebruikt, het is vervormd en vertekend . De prozaïsche en epische aspecten van de ooit nieuwe staat van de materialen is door gebruik afgezwakt, de poëtische en lyrische aspecten zijn ervoor in de plaats gekomen. Dit doorbreken van de gestrengheid vindt een passende tegenhanger in de organische vorm van ambachtelijk tot stand gekomen dragende materialen als eigenhandig gegoten gipsplaten of gestort beton. Vreemd genoeg vindt Coussement zodoende aansluiting bij een van de grootste en belangrijkste thema’s van de schilderkunst, namelijk de verhouding tussen figuur en grond of tussen motief (de gevonden materialen) en achtergrond (de dragende materialen).

Zarah Coussement is geboren in 1995 in Asper. Vandaag woont en werkt ze in Sint-Jans-Molenbeek. Ze werd in juni 2018 - o.a. na een Erasmusstudie aan de University of the Arts in Helsinki - Master in de Vrije Kunsten aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Gent. Een van haar mentoren in Gent was kunstenaar Dirk Zoete, waarvan in Westkapelle de monumentale toren ‘Western’ (2009) staat (hoek Dudzelestraat / Dorpsstraat).

Jo Coucke
zarah.coussement@skynet.be


locatie
Cultuurcentrum Scharpoord
Maxim Willemspad 1
8300
Knokke-Heist